Wycieczka do Trójmiasta

W dniach 17 – 19 maja br. uczniowie klas IV – VI uczestniczyli w wycieczce nad morze. Program  wycieczki obejmował zwiedzanie Gdańska, Sopotu i Gdyni. Dzięki pendolino  podróż z Krakowa do Gdańska zajęła nam jedynie 5 godzin. Dodatkową atrakcją jazdy była możność podziwiania z okien pociągu Stadionu Narodowego w Warszawie oraz zamku w Malborku.

Po przyjeździe do Gdańska odesłaliśmy bagaże do hostelu, a sami wyruszyliśmy na spacer po Starym i Głównym Mieście. Pani przewodnik pokazała nam pomnik Heweliusza, młyny na Kanale Raduni, kościół św. Katarzyny i budynek Poczty Polskiej, przed którym wznosi się pomnik bohaterskich pracowników tej placówki poległych w czasie walk z Niemcami we wrześniu 1939 r.

Następnie nabrzeżem nad Motławą przeszliśmy obok zabytkowego żurawia do centrum. Podziwialiśmy m. in. bramy: Wyżynną, Złotą i Zieloną, Dwór Artusa, fontannę Neptuna i kościół Mariacki. Był też czas na zakup lodów i pamiątek.

Drugiego dnia wycieczki wybraliśmy się do Gdyni. Zaczęliśmy zwiedzanie od pięknie usytuowanego nad samym morzem Akwarium. Z przyjemnością podziwialiśmy liczne okazy fauny morskiej: m. in olbrzymie żółwie, wielobarwne ryby rafy koralowej, aligatora, a nawet dość groźnie się prezentującą anakondę zieloną. Podczas odpoczynku na tarasie Akwarium  zauważyliśmy, że na widocznej w oddali konstrukcji, wynurzającej się spośród fal, widać jakąś postać. Po zbliżeniu zdjęć okazało się, że to rzeźba syrenki.

Po zwiedzeniu Akwarium udaliśmy się na plażę. Zrobiło się bardzo ciepło i na plaży było już wiele osób. Jakże żałowaliśmy, że nie wzięliśmy kostiumów. Ale któż przypuszczał, że będzie tak upalnie.   Z przyjemnością wylegiwaliśmy się na piasku, brodziliśmy w wodzie i fotografowaliśmy zupełnie niepłochliwe łabędzie i alki.

Gdy przyszła p. przewodnik, wybraliśmy się na nabrzeże, przy którym cumowały statki muzea: ORP Błyskawica i Dar Pomorza. Zdecydowaliśmy się zwiedzić legendarny żaglowiec. Zejście pod pokład stanowiło nie lada atrakcję. Podziw budziła zwłaszcza maszynownia oraz kajuta kapitańska.

Z Gdyni udaliśmy się do Sopotu. Droga z dworca na słynne molo wiodła ekskluzywnym „Monciakiem”. Po drodze widzieliśmy niesamowicie wyglądający „Krzywy Domek” oraz (już bezpośrednio nad morzem) luksusowyGrand Hotel. Na molo było mnóstwo turystów. Bardzo elegancko wyglądały jachty w sopockiej marinie oraz cumujące przy molo statki wycieczkowe o konstrukcji  zabytkowych galeonów. Niektórym tak się podobało w Sopocie, że po obiadokolacji, mimo zmęczenia, ponownie wyruszyli do Sopotu, aby rozkoszować się plażowaniem w godzinach wieczornych.

W ostatnim dniu wycieczki wyruszyliśmy tramwajem wodnym na Westerplatte. Po drodze mijaliśmy Twierdzę Wisłoujście oraz liczne statki pełnomorskie cumujące na Motławie. Podziwialiśmy malownicze położenie znanej z bohaterskich walk we wrześniu 1939 roku placówki. Widzieliśmy resztki zabudowań, plansze z opisem wydarzeń historycznych związanych z tym miejscem oraz cmentarzyk poległych żołnierzy z grobem m. in. majora Sucharskiego – dowódcy, którego prochy (sprowadzone z Włoch) spoczęły tu już po wojnie.

Oczywiście największe zainteresowanie wzbudził znany z podręczników monumentalny pomnik górujący nad otoczeniem. U podnóża wzniesienia ze wzruszeniem zauważyliśmy kamień, na którym wyryto słowa św. Jana Pawła II Wielkiego odnoszące się do Westerplatte. Ponieważ zawierają ważne przesłanie, przytoczę je w całości: „Każdy z was, młodzi przyjaciele, znajduje też w życiu jakieś swoje Westerplatte, jakiś wymiar zadań,  które musi podjąć i wypełnić,  jakiś porządek praw i wartości, które trzeba utrzymać i obronić,  obronić – dla siebie i dla innych”.

Siedząc u stóp pomnika, wpadliśmy na pomysł, aby chóralnie wygłosić  wiersz K.I. Gałczyńskiego,  w którym poeta oddał hołd bohaterskim obrońcom Wybrzeża. Słowa „Pieśni o żołnierzach                 z Westerplatte” popłynęły w dal, budząc życzliwe zaciekawienie naszą wycieczką  wśród przygodnych turystów.

Ostatnie chwile na Wybrzeżu spędziliśmy oczywiście na plaży, zbierając muszelki i rozkoszując się błękitem morza i nieba. Żal nam było opuszczać Trójmiasto. To była przepiękna wycieczka.