„Mali Giganci” z Marcyporęby nad morzem w Pogorzelicy

W dniach 10 – 16 sierpnia 2021 r. grupa dzieci  Placówek Wsparcia Dziennego z Marcyporęby wyjechała na kolonię letnią do Pogorzelicy zorganizowaną przez Stowarzyszenie Nowa Perspektywa w ramach projektu „Mali Giganci”.

Dzień 1.

Wyprawa autokarowa przez zachodnią część Polski zakończyła się w nadmorskiej  Pogorzelicy. Po przyjeździe na miejsce zaskoczył nas wspaniały widok położonego w uroczym, sosnowym lesie ośrodka wypoczynkowego „Dziejba Leśna”. Tuż przy wejściu znajduje się basen, który zachęca wszystkich do kąpieli w krystalicznie błękitnej wodzie. Trudno się było powstrzymać od dania do niej susa. Bardzo serdecznie powitał nas  kierownik kolonii, który omówił zasady bezpieczeństwa podczas turnusu. Następnie udaliśmy się do stołówki. Tam mogliśmy wybierać smakowite potrawy. Na koniec poszliśmy nad morze, które urzekło wszystkich swym ogromem, potęgą i niezwykłością. Nasz zachwyt trudno było opisać.

Dzień 2.

Wybraliśmy się na wycieczkę do Kołobrzegu, który przywitał nas wiatrem i deszczem, lecz to nic w porównaniu z atrakcją, jaką był rejs pirackim statkiem po morzu. Bałtyk był wzburzony. Kołysało tak mocno, że nasze wesołe piski i wrzaski słychać było chyba do samej Marcyporęby. Następnie spacerowaliśmy po molo i porcie jachtowym. Widzieliśmy także latarnię morską oraz pomnik Zaślubin Polski z Morzem.

Dzień 3.

W tym dniu miał miejsce przejazd ciuchcią po gminie Rewal. Jazda kolorową ciuchcią sprawiła wszystkim wielką radość i zakończyła się w Trzęsaczu. Tam kolejna niespodzianka – fascynująca prezentacja w Multimedialnym Muzeum Trzęsacza dotycząca historii ruin tamtejszego kościoła, podmywanego latami przez spienione fale morskie. Widok tych ruin i legenda z nimi związana na długo zostanie w naszej pamięci. Z platformy widokowej obserwowaliśmy morze, plażę oraz turystów. Następnie morskim brzegiem udaliśmy się do naszego ośrodka.

Dzień 4.

W tym dniu wielką atrakcją dla kolonistów był wyjazd autokarem do Parku Wieloryba w Rewalu. Oj, co też tam się działo! Przywitał nas pirat przypominający głównego bohatera „Piratów z Karaibów”. Wszyscy poszliśmy za nim. Podziwialiśmy okazy zwierząt zamieszkujących morza i oceany. Na koniec wszystkie dzieci przebywające w parku wzięły udział w poszukiwaniu skarbu piratów. Udało się go znaleźć członkowi naszej grupy. Oczywiście były również zabawy na placu zabaw i lody dla chętnych.

Dzień 5.

Organizatorzy sprawili dzieciom nie lada niespodziankę – bliskie spotkanie z niesamowitymi motylami żyjącymi na różnych kontynentach. Szczególnie podobały nam się wielkie, niebieskie motyle, które zapylają bananowce. Upodobały sobie siadanie na naszych czapkach, co było przyjmowane przez zgromadzonych z wielkim entuzjazmem. Potem pokonaliśmy 210 schodów  Latarni Morskiej Niechorze. Mieliśmy szczęście uczestniczyć w obchodach Ogólnopolskiego Święta Latarników i Latarni Morskich. Po powrocie czkało na nas ognisko  i pieczenie kiełbasek.

Dzień 6.

15 sierpnia w Polsce od wieków obchodzi się Święto Matki Boskiej Zielnej. My, podtrzymując tradycję, również przygotowaliśmy bukiety z ziół i kwiatów, które zostały poświęcone w czasie Mszy Świętej w miejscowym kościele.  Po  obiedzie, na plaży,  miotani bryzą morską koloniści i wychowawcy zostali ochrzczeni i przyjęci do grona wilków morskich przez samego Neptuna. Łatwo nie było , ale udało się przejść próby poprzedzające chrzest. Zwieńczeniem przedostatniego dnia pobytu w Pogorzelicy była dyskoteka, czyli tańce, hulanki i swawole.

Dzień 7.

W ostatnim dniu pobytu, przed śniadaniem, wpakowaliśmy walizy do autokaru, szybko udaliśmy się na plażę, pożegnaliśmy się z morzem i wyruszyliśmy w drogę powrotną do domów. Zostały nam piękne wspomnienia, nowe znajomości i przyjaźnie, wymiana numerów telefonów i  …. długa droga autokarem do stęsknionych rodziców i domowników.

Codziennie  kąpaliśmy się i bawiliśmy się w basenie na terenie ośrodka.  Jak to nad morzem bywa, każdego dnia chodziliśmy na plażę.  Były kąpiele morskie pod okiem ratownika. Podziwialiśmy zachody słońca, a raz chętni wstali  bardzo wcześnie rano, aby zobaczyć wschód słońca.

Pogorzelico, chętnie wrócimy do ciebie! Czekaj na nas!

Dziękujemy wszystkim organizatorom kolonii na czele z Panem Wójtem Bogusławem Antosem.

Zobacz relację fotograficzna z tego wydarzenia >>

Wszystkie atrakcje i pobyt były finansowane w ramach realizowanego projektu „Mali Giganci”.

Projekt „Mali Giganci” numer RPMP.09.02.01-12-0129/18 współfinansowany jest w ramach 9. Osi Priorytetowej Region spójny społecznie, Działania 9.2 Usługi społeczne i zdrowotne, Poddziałania 9.2.1 Usługi społeczne i zdrowotne w regionie,  Typ projektu C. Usługi wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej Regionalnego Programu Operacyjnego
Województwa Małopolskiego.

Wartość projektu wynosi 9 055 463,95 zł w tym 8 397 123,95 zł dofinansowania w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego