„Kompetencje na szóstkę”

W nowym  roku szkolnym 2017/2018 klasa II rozpoczęła przygodę z programem „Kompetencje na szóstkę”, organizowanego przez Fundację Uniwersytet Dzieci. To idealny projekt, który rozwija potencjał uczniów, ułatwia im naukę, uczy nawiązywania relacji z innymi i skutecznego komunikowania się. Celem programu jest rozwijanie kompetencji uczniów, kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość. Kształcenie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Program zapewnia uczniom wszechstronny rozwój osobowy i społeczny. Rozbudza i zaspokaja naturalną ciekawość poznawczą uczniów. Zajęcia ogromnie podobały się wszystkim dzieciom. Spowodowały one, że umysł dziecka 8-letniego, wytworzył zaskakujące dla wszystkich pomysły i propozycje. Od wspaniałych i kolorowych rysunków okraszonych pięknymi wypowiedziami na temat tego, o czym myślą ich bliscy, poprzez zabawę twórczą z kolorowymi chustami i zamianą ich w smoki, następnie wymyślanie rymowanek, rozegranie meczu skojarzeń, aż do zamiany kubków w: „Coś innego”. Odpowiednio dobrane zabawy sprawiły, że umysł dziecka błyskawicznie podsuwał im dobre pomysły. Tylko samodzielne dochodzenie do wiedzy gwarantuje dobrą zabawę i obszerną wiedzę dziecka.
Jak trenować myślenie? Odpowiedź na to pytanie znają uczniowie klasy II, którzy wzięli udział w kolejnych zajęciach w ramach programu „Kompetencje na szóstkę”. Znów ćwiczyli swoje mózgi szukając twórczych rozwiązań przedstawionych im zadań. Na rozgrzewkę każdy musiał odnaleźć „skarb” w nieznanej krainie. Dzięki mapom, które dzieci otrzymały, okazało się to całkiem łatwe. Prawdziwym wyzwaniem było kolejne zadanie. W ciągu kilkunastu minut należało zorganizować urodzinową uroczystość. To był świetny trening kreatywnego myślenia – uczestnicy wykazali się dużą pomysłowością w przygotowaniu tortu, dekoracji stołu oraz rozrywek dla uczestników imprezy. W kolejnych zajęciach przeprowadzonych w ramach programu  uczniowie próbowali odpowiedzieć sobie na pytanie: ,,Czy samodzielna praca daje takie same rezultaty jak zespołowa? Czego możemy się nauczyć współpracując?”.Uczniowie zapoznali się z zagadnieniem współpracy biorąc udział w zabawie drużynowej, gdzie istotą było wspólne działanie w celu zwycięstwa. Następnie uczestniczyli w dyskusji, w czasie której zastanawiali się nad pozytywnymi stronami współpracy. Główną aktywnością podczas zajęć było skonstruowanie przez zespoły uczniów „jajkodromu”. Ćwiczenie to pokazało uczniom jakie są efekty wspólnej pracy. W czasie zajęć uczniowie obejrzeli film na temat ról pełnionych w grupie. Następnie próbowali odpowiedzieć na pytania : ,,Czy każdy może pełnić jedną rolę w grupie? Od czego zależy to, jaką rolę pełnimy w grupie? Co robi koordynator grupy? Czym zajmuje się pomysłodawca, a czym realizator? Kim jest strażnik norm i czasu, motywator i krytyk?”
Zajęcia dały dzieciom dużo radości  i z niecierpliwością czekają na następne scenariusze.

zobacz zdjęcia

Copyright © 2015 Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Marcyporębie
Created by Adito.pl

Skip to content